Přidejte se… Výzva Hlavního hygienika ČR

Současný příjem soli v České republice trojnásobně převyšuje doporučený optimální denní příjem. Každý Čech sní za rok šest kilogramů soli. Na den tak v průměru připadá 16,5 gramů. Sůl nadměrně konzumují také děti, a proto hlavní hygienik ČR iniciuje výzvu k nastartování a následnému rozvoji aktivit na podporu zdraví a prevenci nemocí v oblasti snížení konzumace soli. K výzvě se může přidat každý, stačí si prostudovat její náplň a zaregistrovat se pomocí formuláře níže.

Výzva Hlavního hygienika ČR

Nadbytek soli je jedním ze zásadních faktorů pro vznik a rozvoj vysokého krevního tlaku a souvisejících zdravotních komplikací, jakými jsou náhlé mozkové příhody, srdeční infarkty či osteoporóza. Konkrétní příklady z ostatních zemí EU ukazují, že při spolupráci napříč celou společností je možné příjem soli v populaci postupně snižovat.

Vzhledem k tomu, že současný příjem soli v České republice trojnásobně převyšuje doporučený optimální denní příjem a sůl nadměrně konzumují také děti, obracím se s výzvou k nastartování a následnému rozvoji soustavných aktivit na podporu zdraví a prevenci nemocí v oblasti snížení konzumace soli. Co pro to mohou jednotlivé subjekty udělat?

skolni-jidelna

Školy a školská zařízení (jídelny, bufety, automaty):

  • posilujte schopnosti dětí při výběru a nakládání s potravinami, včetně hodin vaření;
  • zařaďte do vyučovacích hodin v prvouce, chemii nebo biologii informaci o maximálním doporučeném příjmu soli 5 g denně a potravinách, které jí obsahují nejvíce;
  • jděte příkladem, odstraňte v jídelnách slánky ze stolů (i u dospělých strávníků);
  • omezte používání předpřipravených ingrediencí a směsí, vařte z čerstvých surovin;
  • čtěte obaly výrobků, kolik % soli obsahují, abyste nekupovali jen „drahou sůl“ (např. směsi sušené zeleniny);
  • nahrazujte sůl jinými přísadami, bylinkami;
  • kontrolujte obsah soli v potravinách nabízených dětem ve školním bufetu nebo automatu;
  • informujte na třídních schůzkách o tom, že jste se připojili k výzvě MZ a o rizicích nadměrného solení.

restaurace

Restaurace, fast-foody, provozovny hromadného stravování, jídelny ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociální péče:

  • omezte obsah soli v nabízených pokrmech;
  • vždy aktivně nabízejte i nesolenou/méně slanou variantu;
  • omezte používání předpřipravených ingrediencí a směsí, vařte z čerstvých surovin;
  • nahrazujte sůl jinými přísadami, bylinkami;
  • prezentujte, jak se snažíte sůl snižovat a jaké jsou v této oblasti vaše dlouhodobé plány;
  • nabízejte vedle pitné vody více variant neslazených nápojů.

vyrobci

Výrobci potravin:

  •  zapojte se do kampaně, podporujte snižování soli v potravinách změnou receptur;
  • formulujte v této oblasti vlastní závazky a staňte se tak hnacím motorem změn.

rodina

Rodiny s dětmi:

  • věnujte čas přípravě domácích pokrmů;
  • vařte se svými dětmi;
  • vařte z čerstvých surovin;
  • omezte při vaření a jídle sůl, nahrazujte ji jinými přísadami, bylinkami.

ostatni

Každý z nás:

  • naučme se vyčíst obsah soli/sodíku z obalů potravin;
  • mysleme na svoje stravování a udělejme si čas na přípravu jídla;
  • nekupujme pečivo posypané solí;
  • v restauraci žádejme méně slaná jídla.

 

K výzvě se připojíte vyplněním tohoto registračního formuláře: 

Za rok budeme mít opět možnost zhodnotit, co všechno se nám v této oblasti povedlo, a naplánovat další cíle.

Těším se na spolupráci!

MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D.

Hlavní hygienik ČR


Více informací najdete na www.mzcr.cz a www.szu.cz.

Bojujte spolu s námi proti nadbytečné soli

Nadbytek soli může zapříčinit různé zdravotní komplikace

Nadbytek soli je jedním ze zásadních faktorů pro vznik a rozvoj vysokého krevního tlaku a souvisejících zdravotních komplikací, jakými jsou náhlé mozkové příhody, srdeční infarkty či osteoporóza.

zdravotni-dusledky-1

U populací s denním přívodem soli do 3 gramů, je průměrný tlak velmi nízký a nestoupá s věkem (u některých afrických kmenů, které žijí původním způsobem života a nejsou vystaveny solné zátěži, se hypertenze nevyskytuje). Naproti tomu u populací s přívodem soli nad 6 gramů, je vzestup tlaku závislý na přívodu soli. U pacientů s vysokým krevním tlakem vede snížení soli o 3 gramy denně ke snížení systolického tlaku o 5 až 7 torrů a mozkových příhod o 13 %. Doporučená spotřeba soli dle Světové zdravotnické organizace (WHO) je u rizikových pacientů (diabetici, hypertonici) jen 3 gramy soli za den oproti 5 gramům u zdravé populace.

Vztah mezi výší příjmu sodíku a krevním tlakem je ovlivněn i geneticky, neboť v populaci existuje jisté procento lidí „rezistentních“ vůči jakémukoli množství přijímané soli a hypertenzi ani při vysokém příjmu soli nedostanou. A určitá skupina hypertoniků nereaguje na snížení přívodu soli snížením krevního tlaku. Proto je třeba k hypertonikům přistupovat individuálně.

Příjem soli u nás je trojnásobně vyšší než by měl být

Současný příjem soli v České republice trojnásobně převyšuje doporučený optimální denní příjem. Každý Čech sní za rok šest kilogramů soli. Na den tak v průměru připadá 16,5 gramů. Sůl nadměrně konzumují také děti, a proto hlavní hygienik ČR iniciuje výzvu k nastartování a následnému rozvoji aktivit na podporu zdraví a prevenci nemocí v oblasti snížení konzumace soli.

Přidejte se…

K výzvě se může přidat každý. Pokud chcete znát její náplň a zaregistrovat se, podívejte se na článek Výzva Hlavního hygienika ČR.

Více informací najdete také na www.mzcr.cz a www.szu.cz.

Letáčky a plakáty o solení pro školy, školky, ordinace a další

letak4-stránka001

V nové sekci „Ke stažení“ naleznete letáčky, které připravil k volnému šíření SZÚ. Materiály jsou navržené tak, aby čtenářům ukázaly nenásilnou a hravou formou, jak správně solit. Možná Vás překvapí, že sůl se objevuje i tam, kde bychom jí nečekali a jak malé množství soli by nám mělo stačit k dosolování jídel.

Nové stránky o zdravém solení

page-image04

Rádi bychom Vám představili zcela nové stránky o soli a zdravém solení. Jelikož Vám chceme nabídnout opravdu kvalitní informatice, budou se stránky plnit postupně. Proto neváhejte občas nahlédnout.

Už dnes se můžete začíst do příspěvku o historii soli nebo si uvařit výborný oběd podle některého z méně slaných receptů. Věříme, že se k nám budete rádi vracet.

Vaše solná redakce.